Doorgaan naar content
Deze website gebruikt cookies om analytische data te verzamelen en onze dienstverlening te verbeteren. Meer informatie
Corus Advies

Kansendossier 
in een aanbesteding

Met een kansendossier willen aanbestedende diensten een leverancier die buiten de kaders denkt, mogelijkheden ziet en kansen signaleert. Maar hoe maak je een kansendossier?

Alles weten over een kansendossier?

Wat is een kansendossier in een aanbesteding?  

Een aanbestedende dienst verwacht van een leverancier dat deze voorop loopt in haar vakgebied; dat houdt in dat je in een aanbesteding soms wordt gevraagd om een kansendossier aan te leveren. In een kansendossier laat je zien dat je kansen herkent, hoe je kansen kan pakken en wat de voordelen en verwachte kosten en baten zijn.  

Uit welke onderdelen bestaat een kansendossier?

  • Kans. Dit is een type product of dienstverlening waarvan je denkt dat het bij kan dragen aan de doelstelling van de aanbestedende dienst, een vloeiende samenwerking of een betere uitvoering. Belangrijk: het is nog niet zeker dat je de kans daadwerkelijk kan verwezenlijken. Kansen staan dus altijd los van je ingediende prijs. Vaak treed je na gunning met de aanbestedende dienst in gesprek om te bepalen voor welke kansen jullie gaan.

  • Voordeel. Hier leg je uit wat het voordeel is voor de opdrachtgever, maar ook voor jou als opdrachtnemer.

  • Inspanning. Hier leg je uit welke inspanning je verwacht van de aanbestedende dienst en welke inspanning je zelf gaat leveren.

  • Verwachte kosten-baten. Geef hier een inschatting van de kosten en baten die je verwacht als jullie deze kans verwezenlijken.

Als je dit goed doet, ben je misschien wel de meest innovatieve inschrijver en vergroot je de kans dat de aanbesteding aan jouw organisatie gegund wordt.

Kansendossier voorbeeld

Kans: Na gunning gaan we met u in gesprek om een persoonlijk dashboard voor u in te richten
Voordeel: Met dit dashboard bieden we jullie 24/7 inzicht in de resultaten van onze samenwerking en kun je bovendien gedetailleerde rapportages uitdraaien. Zo bieden we u naast het maandelijkse overleg de mogelijkheid om de resultaten in te zien op een moment dat het uitkomt, en zorgen we door onze transparantie voor een vertrouwensrelatie.
Inspanning: Met een sessie van twee uur vragen we de projectmanager uit naar de wensen van het dashboard, waarna we een eerste opzet in een vervolgsessie van een uur voorleggen. Nadat wij het dashboard voor jullie hebben ingericht vragen we een dagdeel in te richten waarin wij uw medewerkers een twee uur durende demo geven van het dashboard.
Verwachte kosten-baten: Omdat de technische inrichting van het dashboard al is ontwikkeld, hoeven wij enkel jullie wensen te inventarisen en de front-end in te richten. De kosten hiervoor nemen we voor onze rekening. In de praktijk zien we dat dit dashboard de faalkosten 20 tot 30 procent verlaagt.

Neem contact met ons op voor hulp bij je aanvraag

De aanbestedende dienst voegt het kansendossier vaak samen met het risicodossier in een (verrassend) risico- en kansendossier. Meer informatie over het risicodossier vind je hier.

Heb je hulp bij aanbestedingen of hulp nodig bij een risico en kansendossier? Vraag René Meertens wat we voor je kunnen betekenen.

Aanbestedingen met risicodossiers?

Bekijk alle tenders