Doorgaan naar content
Doorgaan naar content
Corus

Wat betekent Impact maken voor ons?

Corus, Impact bij aanbestedingen. Hoewel het al jarenlang onze vaste payoff is, stellen wij onszelf elk jaar weer dezelfde vraag: ‘Wat verstaan wij onder impact maken?’. Met trots kunnen wij zeggen dat we al jarenlang koploper zijn als het gaat om duurzaamheid en inclusiviteit. Ken je ons al langer, dan weet je dat wij dromen van een wereld waarin inkopers handelen naar hun verantwoordelijkheid voor mens en milieu. Want die hebben ze. Maar het maken van impact gaat voor ons dieper dan dat.

De waarde van maatschappelijk ondernemerschap

Het winnen van aanbestedingen is veel meer dan alleen het binnenhalen van een opdracht. Wij als Corus Advies, dragen letterlijk bij aan een wereld waarin zorg beter kan, mobiliteit schoner wordt en publieke middelen terechtkomen bij partijen die er iets goeds mee doen. Dat klinkt misschien alsof we hoog van de toren blazen, maar door deze visie constant in ons achterhoofd te houden zijn wij als team in staat om die extra stap voor onze klanten te zetten en onze winnaarsmentaliteit extra aan te wakkeren. Of het nu gaat om een grote landelijke speler met honderd vestigingen of een lokale organisatie met vijf bevlogen mensen: beiden kunnen impact maken. Sterker nog, beiden doen dat ook – iedere dag opnieuw.

We zagen dat bijvoorbeeld bij HA Schoonmaak. Een relatief kleine schoonmaakorganisatie met een grote maatschappelijke missie. Ze selecteren hun personeel op toegankelijkheid en betrokkenheid, en zetten zich actief in voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hun team is divers, hecht en toegewijd – en dat zie je terug in de waardering van opdrachtgevers én de stabiliteit van hun personeelsbestand. Dankzij de inschrijving die wij samen met hen ontwikkelden, wisten ze een meerjarige overheidsopdracht te winnen. Een beloning voor hun toewijding én een middel om nog meer mensen een eerlijke kans te geven op werk.

Publiek geld als hefboom voor verandering

Aanbestedingen zijn vaak ‘de achterkant’ van beleid. Het is waar de papieren ambities van een overheid of gemeente werkelijkheid moeten worden. Juist daarom is het zo belangrijk wie die opdracht uiteindelijk uitvoert. Want de keuze voor een leverancier is óók een politieke keuze. En als wij als Corus ergens voor staan, dan is het dat die keuze ertoe doet.

Wij graven net iets dieper, vragen nét iets meer door en maken van een projectplan een toekomstvisie.

Wij geloven dat echte impact begint met een goed idee, maar pas werkelijkheid wordt door uitvoering. En die uitvoering gun je aan een partij die verder kijkt dan het contract.

Meer impact, zonder gedoe

We noemen onszelf graag het Paard van Troje – in de beste zin van het woord. Door de snelkookpan van aanbestedingen krijgen we toegang tot het hart van organisaties. Daar helpen we keuzes maken die ertoe doen. Geen oppervlakkige ambities, maar plannen waar mensen zich in herkennen en waar je trots op kunt zijn. Plannen die overmorgen nog steeds kloppen.

Impact maken betekent voor ons dus meer dan duurzaamheid, maar ook: ruimte creëren voor goede ideeën. Voor bevlogen mensen. Voor organisaties die het verschil wíllen maken – en dat ook kunnen. Het betekent dat we met een scherp oog kijken naar de maatschappelijke waarde van een plan, en zorgen dat dát het verhaal wordt dat bovenaan de stapel komt. Want ja: impact maken begint bij een winnende inschrijving. Maar het eindigt pas als er iets verandert.

Wil je weten hoe wij jouw organisatie kunnen helpen met het maken van impact? Lees dan hier ons plan van aanpak.

Lees ook

Wmo-aanbesteding: winnen met blufpoker

Johan Stolk

Vroeger had je als betrouwbare dienstverlener genoeg aan een goede inschrijving om een opdracht binnen te halen. Maar wie vandaag de dag nog steeds gelooft dat SMART de manier is om aanbestedingen te winnen heeft te weinig beoordelingen gelezen. Niet de feiten, maar de framing doet ertoe.