Doorgaan naar content
Corus

Research naar de aanbestedende dienst; ontketen je innerlijke detective

Waarom zou je extra research doen naar de aanbestedende dienst? In de leidraad lijkt alles te staan wat nodig is om te weten, maar door te laten zien dat je je écht goed hebt ingelezen in hun werk toon je interesse en bouw je het vertrouwen op dat je begrijpt waarom juist jouw diensten nodig zijn. Daarnaast is het ook gewoon handig voor jezelf. Want met een goede doorgronding van de opdrachtgever, schrijf je je ook in met een scherper en toegespitster plan. Maar welke informatie is belangrijk, en hoe vind je die het beste? Wij geven drie tips.

Missie en visie van de Aanbestedende Dienst

De meeste bedrijven zetten zich in om een heldere visie en missie te formuleren, gebaseerd op hun ervaringen, ambities en doelen. Ook een aanbesteding gaat over ambities; die voor de komende jaren. Het is daarom strategisch gezien heel slim om je als potentiële opdrachtnemer te verdiepen in die visie en missie. Immers: alleen partijen die hier goed op aansluiten zullen meegenomen kunnen worden in dat meerjarenplan.

Een van de manieren om achter de visie en missie van de aanbestedende partij te komen, is via hun eigen website. Veel bedrijven hebben een pagina zoals ‘over ons’ of ‘onze visie’, waar je de belangrijkste informatie kunt terugvinden.

Vervolgens is het zaak om jouw eigen werkwijze te toetsen aan de visie van het bedrijf. Waarop kun je aanhaken? Waar moet je misschien nog extra je best doen en beloftes maken? Of is er misschien zelfs een punt waar jullie voorlopen op de opdrachtgever? Dan kun je jezelf profileren als de expert die meerwaarde levert. Bijvoorbeeld een opdrachtgever die grote duurzaamheidsambities heeft waar te maken, terwijl jullie al jaren circulair werken.

Ontdek voor welke mensen je je plan schrijft

Het werk prijst de meester. Al het goede werk van een opdrachtgever is het resultaat van de inzet van zijn personeel. Wie zijn de medewerkers van een bedrijf? Wat kun je te weten komen over de werkcultuur, en motivaties van mensen om bij deze organisatie te werken? Vooral als jouw aanbesteding betrekking heeft op personeelsdiensten of zorg, is het handig om ook de HR-kant van de aanbestedende partij in te duiken. Wat zij belangrijk vinden voor hun werknemers of wat hun werknemers belangrijk vinden binnen de organisatie, is vaak door te trekken naar wat ze belangrijk vinden bij een potentiële opdrachtnemer.

Goede tools die wij gebruiken om inzicht te krijgen in de mensen achter een bedrijf, zijn LinkedIn (je kunt bij een organisatie doorklikken op de werknemers die aangegeven hebben er te werken), Glassdoor (een online platform waar medewerkers anoniem een review over o.a. werkcultuur en arbeidsvoorwaarden kunnen plaatsen), Sales Navigator (een diepere screening van Linkedin door de organisatie ) en natuurlijk de teampagina van de organisatiewebsite zelf.

Wat een organisatie belangrijk vindt voor hun werknemers, is vaak door te trekken naar wat ze belangrijk vinden bij een potentiële opdrachtnemer

Duik in het oude werk van de opdrachtgever

Een nieuwe aanbesteding bouwt vaak voort op eerder werk: zowel op de successen als de tegenvallers. Met welke partijen heeft de aanbestedende partij eerder samengewerkt, welke successen hebben ze geboekt, om welk werk staan ze bekend? En hoe kun je als nieuwe opdrachtgever hierop voortbouwen, of juist een innovatie bieden als ze met tegenspoed te maken hebben gehad?

Uit een jaarverslag is veel van deze informatie te halen. Maar je kunt ook zelf op zoek naar de inside juice door bijvoorbeeld terug te spitten in het sociale media archief van de organisatie, nieuwsberichten over de organisatie te zoeken in Google News of openbare reviews te lezen. Tip: zoek op Twitter ook naar de naam van het bedrijf/hashtag in plaats van enkel op hun eigen profiel te kijken. Want het beeld van de buitenstaander zegt vaak meer over een organisatie dan de zorgvuldig verpakte communicatie van een organisatie zelf.

Lees ook

Nieuwe Gids Proportionaliteit: vrouw van de slager keurt z’n vlees

Johan Stolk

Een betere positie van ondernemers in aanbestedingen is hoognodig. Maar ondanks een kamerbrief en een programma Beter Aanbesteden lijkt er nog steeds geen verbetering. Hoe kan het zijn dat we voortdurend zien dat het fout gaat, maar niet verder lijken te komen dan dezelfde vrijblijvende beloftes?