Doorgaan naar content
Corus

5 verkeerde aannames over het gebruik van AI

Had je ons een jaar geleden gevraagd of wij een robot (AI) gebruiken voor ons werk, dan hadden we 100% kritisch gereageerd. Sterker nog, ik vond gister een concept-blog terug waarin we schrijven fel tegen het gebruik van AI te zijn als het gaat om het schrijven van een plan. Want, als iedereen AI gebruikt bij de inschrijving is het resultaat een ‘..steeds verder geconcentreerde hoeveelheid voorspelbare plannen’. En zo deden we nog meer aannames.

Inmiddels zijn we een paar maanden verder. En wat denk je? AI is een vast onderdeel geworden van onze werkwijze. Maar niet zoals we van tevoren zouden denken… In deze blog vijf aannames over AI die achteraf niet blijken te kloppen.

1: AI bespaart je tijd

Misvatting: Een computer die al je input begrijpt en vertaalt naar tekst: je zou denken dat zoiets je heel veel tijd bespaart. En AI kan je proces zeker efficiënter maken, maar het idee dat je dankzij AI opeens uren overhoudt is een misvatting.

Praktijk: Waar AI je vooral mee kan helpen is het verzamelen van informatie, het herschrijven van bepaalde stukken en het doen van analyses. Maar het vergt echt nog wel veel mensenwerk om al die informatie kritisch te interpreteren, beoordelen en te doseren. Ook kost het veel tijd om AI-modellen te blijven trainen op jouw specifieke manier van denken, analyseren en structureren.

2: AI is een vervanger van een expert

Misvatting: Een andere veelvoorkomende misvatting is dat AI de rol van een ervaren expert volledig kan overnemen. Een alwetend algoritme dat in no-time informatie kan Googlen en structureren, daar kun je toch niet tegenop?

Praktijk: Dat valt dus best wel tegen. Want AI kan weliswaar grote hoeveelheden informatie verwerken en patronen herkennen, maar het mist de contextuele kennis en het strategische inzicht dat een mens met ervaring biedt. Onze schrijvers brengen die menselijke intuïtie, creativiteit en nuances in het proces die essentieel zijn voor het schrijven van winnende plannen. AI is dus echt een hulpmiddel, geen vervanger.

3: AI kan zelfstandig een winnend plan schrijven

Misvatting: De grote angst die bij ieder bedrijf speelt is dat AI iedereen kan gaan vervangen. Van onderzoekers en communicatiemedewerkers tot romanschrijvers en grafisch designers. En heel eerlijk: die spanning voelden we als planschrijvers en strategen bij Corus ook wel eventjes.

Praktijk: Zoals je ook wel leest bij aanname 1 en 2 mist AI nog de voelsprieten om de uitdaging van de opdrachtgever te begrijpen. Zonder een expert aan z’n zijde is AI niet in staat om de subtiele details en specifieke klantvragen te doorgronden die het verschil maken in een aanbesteding. Een goed plan vereist inlevingsvermogen in de klant, ervaring met de markt, en een creativiteit om complexe vraagstukken helder neer te zeten. Omdat AI die elementen (nog) niet volledig beheerst vereist het nog veel goede sturing en input van onze kant, en zal hij zelfstandig niet een winnend plan kunnen schrijven.

4: AI levert altijd objectieve resultaten

Aanname: Een alwetende machine als AI zou ons kunnen voorzien van objectieve resultaten en gegevens, zodat z’n output één-op-één is door te vertalen in onze plannen. Het SMART maken van je plannen wordt daarmee een heel stuk makkelijk.

Praktijk: Helaas. AI werkt natuurlijk op basis van de gegevens waarmee het wordt getraind. En als die gegevens fouten of vooroordelen bevat, betekent dit dat de uitkomsten van AI die ook zullen bevatten. Daarom is het belangrijk om nooit blind te varen op de informatie die AI genereert. Het is belangrijk om kritisch te blijven op de output, en deze te toetsen aan de werkelijkheid.

5: AI is voor iedereen direct bruikbaar

Aanname: AI is voor iedereen direct te gebruiken, en maakt het dus ontzettend makkelijk voor iedere organisatie om een plan te genereren.

Praktijk: Als bedrijf of organisatie of elke organisatie kun je AI vragen om je plan te schrijven, maar dan krijg je zo’n generiek plan dat het niet veel zal verschillen van die van de concurrent. Het vergt echt wel tijd, aandacht en expertise om AI-tools op maat in te richten. Het is geen one-size-fits-all-oplossing: door kennis, ervaring en tips en tricks te blijven delen met AI kneed je de tool tot iets van je eigen organisatie. En vice versa: het vraagt ook wat kneedwerk om je team klaar te stomen om AI onder de knie te krijgen.

Hoe gebruik je AI dan wél?

AI is dus een krachtige tool die veel waarde kan toevoegen aan het proces van planontwikkeling, en waar uit onze ervaring de plannen ook echt aantoonbaar beter van worden. Maar het vervangt niet de rol van de expert. Zie het als een nieuwe stagiair die nieuwe kennis en expertise meebrengt, maar ook tijd en aandacht vraagt om ingewerkt te worden en moet worden opgenomen in het team en de werkwijze van de organisatie.

Met de juiste balans tussen technologie en menselijke inzichten kun je AI gebruiken om betere, meer onderscheidende plannen te maken. Hoe je dat dan doet? Een tweede deel van de blog volgt binnenkort.

Lees ook

Dé gouden tip om nooit meer een aanbesteding te verliezen?

Hoe zorgt u voor overzicht bij de volgende aanbesteding? En haalt u elke deadline met uw offerte? Wij helpen u op weg met een gouden tip.