Doorgaan naar content
Statamic Peak

5 creatieve en verrassende aanbestedingen

Aanbestedingen zijn niet alleen een kwestie van regels en deadlines; ze bieden de perfecte kans om krachtige verhalen te vertellen. Bij Corus draait het om meer dan winnen: we helpen onze klanten hun verhaal van morgen te vertellen. Dit vereist strategisch inzicht en biedt volop ruimte voor creatieve oplossingen en betekenisvolle impact:

1. Inhuur van onderwijspersoneel voor een onderwijsinstelling

Het is algemeen bekend dat het onderwijs in sommige regio’s met een grote uitdaging kampt: het lerarentekort. Veel scholen hebben een sterk vast team staan, maar op het moment dat een leraar ziek is, hebben ze met onvoldoende back-up een probleem. Deze aanbesteding draaide om meer dan het invullen van back-upfuncties. Onze klant had een geweldige meerwaarde te bieden waarmee ze veel impact zouden maken op zowel het onderwijs als zelfstandige vakspecialisten (kunstenaars bijvoorbeeld). We creëerden samen met onze klant een plan waarin hun visie op creatief, flexibel en kwalitatief onderwijs de kern vormde met de nadruk op innovativiteit en de grote meerwaarde voor de opdrachtgever hierin.

2. Ontwerp van een nieuwe huisstijl voor een Hogeschool

Hier combineerden we strategisch inzicht met design. Het ontwerpen van een logo gaat om veel meer dan alleen het plaatje en heeft een grote impact op alle betrokkenen. Want, met verandering komt weerstand. Onze klant had een duidelijke visie en strategie en wij hielpen met het vertellen van het verhaal hoe deze strategie en werkwijze perfect aansluit op de gewenste situatie van deze Hogeschool. Namelijk; een langetermijn visie en een nieuwe visuele identiteit die door iedereen goed ontvangen wordt.

3. Dagbesteding voor Amsterdammers via de Gemeente Amsterdam

Een Wmo-aanbesteding waarbij het gaat om mensenwerk vraagt bijna altijd om een empathische benadering. Wij hielpen onze klant om de menselijke kant van hun werk te laten spreken door een verhaal te vertellen dat zowel de praktische als de emotionele impact van dagbesteding benadrukte. Dit ging verder dan de formele eisen; het plan moest de waarde van zinvolle daginvulling echt voelbaar maken.

4. Ontwerp van een verzamelgebouw voor de Gemeente Zwolle

In dit project brachten we creatieve en praktische oplossingen samen in één verhaal. Het ontwerp van een multifunctioneel gebouw voor uiteenlopende gebruikers vroeg om een strategisch plan dat zowel duurzaam als flexibel was. Daarbij was het enorm belangrijk dat we snapten wat de belangen waren van alle betrokkenen. Hoe is het voor omwonenden om elke ochtend de spitsuur van schoolgaande kinderen te ervaren? En hoe komt het ontwerp tegemoet aan de wensen en eisen van de huisartsenpraktijk die een rustig spreekuur willen houden en zo weinig mogelijk gillende kinderen willen horen. We ondersteunden onze klant bij het vertellen van een toekomstgericht verhaal waarin we al die belangen meenamen en hun ontwerp zowel functioneel als duurzaam was.

5. Jobmarketing en wervingscampagnes voor Gemeente Zoetermeer

Voor Gemeente Zoetermeer ondersteunden we een klant die inschreef op een aanbesteding voor jobmarketing en wervingscampagnes. De uitdaging? Het vinden van geschikte kandidaten voor moeilijk invulbare functies, zoals techniek, ICT en juridisch, door middel van gerichte doelgroepanalyses en creatieve benaderingen. Het plan richtte zich op het gebruik van social media, arbeidsmarkttrends en specifieke marketingstrategieën om Zoetermeer te positioneren als een aantrekkelijke werkgever. Dat vroeg om een duidelijk stappenplan en waarin onze klant als dé expert naar voren kwam.

Creativiteit en strategie: de perfecte combinatie

Bij Corus geloven we dat elk project een verhaal heeft dat verteld moet worden. Of het nu gaat om design, onderwijs of maatschappelijke impact, wij combineren strategisch denken met creatieve oplossingen. Zo maken we aanbestedingen niet alleen succesvol, maar ook spannend en betekenisvol.

Psst: we hebben op dit moment een vacature voor een Strateeg die niet wegdeinst voor complexe vraagstukken en snel ziet met welk verhaal onze klant een aanbesteding kan winnen. Solliciteer voor 17 oktober!

Lees ook

Aanbesteden anno 2020: andere dingen te doen

Johan Stolk

Vijf jaar na de eerste rechtszaak van Urgenda zou het kabinet op 1 april dan eindelijk haar nieuwe klimaatplannen presenteren. Maar vlak voor het weekend deelden ze mee “voorlopig niet met nieuwe maatregelen” te komen om CO2-uitstoot terug te dringen. Want ja, COVID-19 hè. (Deze column verscheen eerder op Aanbestedingscafé)